Af Jens Hansen
Tak, tak og atter tak
Velkommen til min nye hjemmeside. Jeg håber, du finder, hvad du leder efter. Ellers må du sende en mail eller give et ring – så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig.
I første omgang vil jeg sige tak for en fuldstændig overvældende modtagelse af Jens ApS. Jeg er rørt og taknemlig over hver eneste af de mange kommentarer, likes, opringninger og mails, jeg har fået. For ikke at tale om, at jeg lige nu har opgaver i gang for 6 forskellige kunder, så jeg kunne ikke drømme om mere.
Jeg ved ikke, hvor langt mit opslag er kommet ud på facebook, men at dømme ud fra de mange hilsener fra tidligere kolleger hos Bergsøe 4, tidligere kolleger hos Aros Kommunikation og et utal af andre, så er det kommet langt.
LinkedIn imponerer
Mest imponerende er dog LinkedIn. Selvfølgelig er tal taknemlige, men jeg havde ikke drømt om at få 207 reaktioner, 149 kommentarer og ikke mindre end 26.791 visninger. Det diskuteres ofte, om LinkedIn egentlig giver værdi. Min oplevelse er ubetinget, at LinkedIn giver værdi, når mediet bruges rigtigt. Til så forskellige lejligheder som whiskysmagning og jagt har jeg mødt folk, jeg ikke er connected med, som har set mit opslag på LinkedIn.

Jens ApS bliver helt sikkert ikke et førende SoMe-bureau, men LinkedIn vil jeg have fokus på, da jeg mener, der for mange virksomheder og opinionsdannere ligger et godt potentiale og venter. Det er dog min oplevelse, at forventningerne til LinkedIn ofte er urealistiske. Så her kommer lige 6 gode råd om brugen af LinkedIn som en lille tak for den flotte modtagelse af Jens ApS. Rådene gives ud fra mine egne oplevelser med mediet.
Det er dog min oplevelse, at forventningerne til LinkedIn ofte er urealistiske. Så her kommer lige 6 gode råd om brugen af LinkedIn
- Brug tid. Al begyndelse er svær, og dine opslag får i sagens natur ikke stor udbredelse, hvis du ikke har nogle følgere, der kan hjælpe dig med at brede dine budskaber ud. Så bliv ved, selv om du eventuelt ikke får ret meget ud af dine første (mange) opslag
- Hold dig til professionelle opslag. LinkedIn er et professionelt socialt medie. Jeg er ikke stor fan af politikernes ”stem på mig” opslag, som da heldigvis også er forsvundet nu. (Politikernes opslag om emner af interesse for erhvervslivet er selvfølgelig helt i orden). Jeg er bestemt heller ikke fan af andre opslag af privat karakter. De fungerer fint hos facebook og instagram – så hold dem der
- Opslag på LinkedIn virksomhedsprofiler virker typisk ikke ligeså godt som private opslag. Jeg har ikke gennemskuet hvorfor, men det er min erfaring gennem mange år. Det betyder ikke, at du skal droppe din virksomhedsprofil – det betyder bare, at du skal tænke virksomhedsprofilen på LinkedIn ind i sammenhæng med dine egne opslag
- Husk medarbejderne. Hvis dine kollegaer og/eller ansatte gider dele/like/kommentere dine opslag, er dine budskaber allerede sikret en noget større udbredelse, end du selv kan skabe
- Vær ikke bange for at bruge LinkedIns kommercielle muligheder. Jeg har hørt specialiserede LinkedIn rådgivere fortælle, at LinkedIn ikke fungerer til annoncering (undtagen til jobannoncering). Det er altså ikke min erfaring. Det er dog ikke stedet at fyre et større budget af. Hvilket er et af LinkedIns helt store fordele: Segmenteringsmulighederne er simpelthen så effektive og velfungerende, at du næsten altid kan definere din målgruppe så præcist, at du ville drukne den med dit budskab, hvis dit budget sættes for højt. Men målgrupper bestående af mennesker med særlige jobs eller kompetencer eller virksomheder inden for specifikke brancher er ikke sådan lige at finde andre steder uden at risikere et væld af spildkontakter. Her tilbyder LinkedIn nogle stærke muligheder
- Vær ikke bange for at kombinere LinkedIns kommercielle produkter med dine generiske opslag. Hvis du har en udfordring med for få følgere, kan du sikre dine budskaber den ønskede udbredelse ved at bruge marketingkroner på dem. Og hvis dine opslag opfattes som relevante, skal du nok få løst problemet med for få følgere med tiden

Få mere ud af LinkedIn
Jeg kan hjælpe med at vurdere dit LinkedIn potentiale, udnytte de kommercielle muligheder og producere indhold. Første kontakt er gensidigt uforpligtende – næste er forhåbentlig penge værd…