Kommunikationsmagasin
Aarhus Stift ønskede at få større fokus på menighedsrådenes kommunikation med borgerne. Det er nemlig helt essentielt at få fortalt, hvad folkekirken har at tilbyde udover gudstjenester om søndagen, samtaler med præsten og undervisning – for det er ikke så lidt. Kirken har meget at dele ud af og give videre, og der sker mere i og omkring kirken, end de fleste er klar over.
Men det der med at kommunikere er ikke nødvendigvis så nemt. Derfor lød opgaven fra kommunikationsudvalget i Aarhus Stift, at der skulle laves et magasin til alle medarbejdere i stiftet, men med fokus på menighedsrådsmedlemmerne.
Magasinet fungerer som en guide, og det er fuldt af inspiration og gode råd til kommunikationsarbejdet i stiftets sogne og menighedsråd. Her forklares bl.a. grundlæggende kommunikationsprincipper om altid at tænke på modtageren, når man formulerer sig. Endvidere finder læserne konkrete råd til at opdatere hjemmesiden og det traditionelle kirkeblad, til at samarbejde med lokale aktører og ikke mindst til inddragelse af sognets borgere. Endelig indeholder magasinet også nogle lettilgængelige guides til at komme i gang med at bruge sociale medier.
Magasinet på 36 sider blev trykt i 5.000 eksemplarer og uddelt til alle medarbejdere i Aarhus Stift i efteråret 2019.
Projektansvarlig: Jens Hansen
Art Director: Iben Klokker Henriksen
Tekst: Jens Hansen og Maja Mathiasen
Tryk: PE offset
Fotos: Toke Hage og Pernille Bering m.fl.