Valgkampe

Webfilm, printannoncer, SoMe, bannere og merchandise

Valgkampe er en helt særlig disciplin, som giver masser af liv på bureauet og anledning til politiske diskussioner med både tilhængere og modstandere af budskaberne.

De fleste kan nok stadig huske, at vi i 2019 havde to valgkampe oveni hinanden. Her blev produceret i alt 3 webfilm, som primært blev vist på facebook. En film for Theresa Blegvad, som i sidste øjeblik blev stillet op for Venstre som kandidat til EU-parlamentet. Og to film for daværende beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, som stillede op for Venstre til folketingsvalget.

To kampagner med to forskellige forudsætninger

De to politikere havde vidt forskellige forudsætninger. Therese Blegvad blev først opstillet i marts og var stort set ukendt. Hun stillede op i Østjyllands Storkreds, og det viste sig da også, at storkredsens tidligere kandidat Morten Løkkegaard som Venstres spidskandidat havde rigtig godt fat i storkredsens personlige stemmer, og Theresa var langt fra at opnå valg. Til gengæld gav filmen og kampagnetemaet: ”When May is gone, we stille need at Theresa in Europe” anledning til mange smil og gode diskussioner.

Troels Lund Poulsen har beklædt en række forskellige ministerposter og er således noget mere kendt. Han stiller til gengæld op i en lille opstillingskreds, så han har brug for at hente stemmer uden for egen kreds. Troels har i den grad arbejdet for at skabe bedre forhold for trafikanterne på E45. Det lovede han at gøre i sidste valgkamp, og det skulle der selvfølgelig følges op på denne gang. Herudover ville han gerne have noget, der kunne gøre lidt op med det overseriøse image, han nok har.

Duefilmen er af en SoMe ekspert blevet vurderet som det bedste og mest effektive indslag i hele kampagnen.

Det blev så til to film fra dyreriget. Dels køerne, som hører til på marken – ikke på motorvejen. Dels duerne, som klatter på Troels. De har begge performet godt – duerne helt fantastisk. Duefilmen er af en SoMe ekspert blevet vurderet som det bedste og mest effektive indslag i hele kampagnen. Her lægges der især vægt på, at ud af de 88.895 brugere i målgruppen (vælgere i Østjyllands Storkreds), som blev eksponeret for videoen, så hele 21.721 videoen helt igennem. (I alt 52.000 har set noget af den). Det er stærke tal, og i parentes bemærket kostede det en medieinvestering på 9.000 kr. hos facebook. Hvilket bare bekræfter, at – valgkamp eller ej – hvis man investerer i godt indhold, kommer pengene hjem både i form af større effekt og sparede mediekroner.

Videoerne kan godt tåle et gensyn, selv om valget er overstået!

Projektleder: Jens Hansen
Art Director: Camilla Rasmussen

Illustrationer (Theresa og køerne): Rasmus Robak
Illustrationer (duerne): A Bigger Boat
Filmproduktion: A Bigger Boat